PODCAST – ODC. 27

Parę słów na temat BIAŁKA – FAKTY I MITY

Sprawdź gdzie jeszcze możesz przesłuchać odcinek:

Spotify

Korzystasz z aplikacji Spotify? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam dostępny.

Apple podcast

Używasz iPhone’a lub iPad’a? Znajdziesz tam aplikację Apple podcast. 

Google podcast

Jesteś użytkownikiem Androida? Darmowa aplikacja od Google’a świetnie się sprawdzi. 

Youtube

Jesteś zwolennikiem Youtube? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam publikowany.

Soundcloud

Chcesz pobrać podcast? Na platformie Soundcloud jest to możliwe.

Zagadnienia, które poruszam w podcaście:

  • Funkcje białka
  • Zapotrzebowanie na białko
  • Białko w sporcie
  • Źródła białka
  • Roślinne źródła protein
  • Komplementarność białka
  • Nadmiar i niedobór białka
  • Spożycie białka po treningu (okno anaboliczne)
  • Popularne mity (np. ile białka można wchłonąć w 1 posiłku?)

Źródła, na których bazuję w podcaście:

  1. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2017
  2. Strasser B, Volaklis K, Fuchs D, Burtscher M. Role of Dietary Protein and Muscular Fitness on Longevity and Aging. Aging Dis. 2018 Feb 1;9(1):119-132.
  3. Morton RW, Murphy KT, McKellar SR i in. A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults. Br J Sports Med. 2018 Mar;52(6):376-384.
  4. Helms ER, Aragon AA, Fitschen PJ. Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation. J Int Soc Sports Nutr. 2014 May 12;11:20
  5. Lemon PW. Effects of exercise on dietary protein requirements. Int J Sport Nutr. 1998 Dec;8(4):426-47
  6. Tipton KD. Nutritional Support for Exercise-Induced Injuries. Sports Med. 2015 Nov;45 Suppl 1:S93-104
  7. Schoenfeld BJ, Aragon AA. How much protein can the body use in a single meal for muscle-building? Implications for daily protein distribution. J Int Soc Sports Nutr.; 2018. 15(1):10.
  8. Hoffman JR, Falvo MJ. Protein – Which is Best? J Sports Sci Med. 2004 Sep 1;3(3):118-30.
  9. Antonio J, Ellerbroek A, Silver T i in. A high protein diet (3.4 g/kg/d) combined with a heavy resistance training program improves body composition in healthy trained men and women–a follow-up investigation. J Int Soc Sports Nutr 2015 Oct 20;12:39.
  10. Devries MC, Sithamparapillai A, Brimble KS. Changes in Kidney Function Do Not Differ between Healthy Adults Consuming Higher- Compared with Lower- or Normal-Protein Diets: A Systematic Review and Meta-Analysis. J Nutr. 2018 Nov 1;148(11):1760-1775.
  11. Evenepoel P, Geypens B, Luypaerts A i in. Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques. J Nutr. 1998 Oct;128(10):1716-22.
  12. Rehman Zia-ur, Shah WH. Thermal heat processing effects on antinutrients, protein and starch digestibility of food legumes. Food Chemistry 2005 June; 91(2):327-331
  13. Aragon AA, Schoenfeld BJ. Nutrient timing revisited: is there a post-exercise anabolic window? J Int Soc Sports Nutr. 2013 Jan 29;10(1):5.
  14. Phillips SM. A brief review of critical processes in exercise-induced muscular hypertrophy. Sports Med. 2014 May;44 Suppl 1:S71-7

Chcesz się z nami skontaktować? Napisz!

6 + 6 =