„Syndrom dnia poprzedniego” to stan wybitnie charakterystyczny, który nie wiąże się raczej z przyjemnym doświadczeniem, lecz całą gamą dość nieciekawych objawów obejmujących m.in. bóle i zawroty głowy, światłowstręt, trudne do zaspokojenia pragnienie, czy nawet nudności i wymioty. Chociaż kac alkoholowy jest najczęściej zgłaszanym zjawiskiem związanym z konsekwencją spożycia alkoholu, to jest również mocno zagadkowy – jego patofizjologia aktualnie jest słabo poznana [1].

Poziom alkoholu we krwi a ryzyko kaca

Z badań eksperymentalnych wynika, że ​​przeważnie kac pojawia się, jeśli maksymalne stężenie alkoholu we krwi (BAC) osiągnęło 1 promil. Prawdopodobnie jednak ten próg różni się między osobnikami. Badania wskazują na wyraźne różnice indywidualne w kontekście ryzyka kaca. Są osoby, które po spożyciu zaledwie 1 lub 2 napojów alkoholowych (bardzo niski poziom alkoholu we krwi) doświadczają syndromu dnia poprzedniego, jednak większość ludzi potrzebuje znacznie wyższych szczytowych wartości BAC. Ponadto około 25% osób, które osiągnęły wysoki BAC nie doświadczaj kaca w ogóle [1].

Jeżeli jednak zdarza Ci się doświadczać tego nieprzyjemnego zjawiska, a nie planujesz kompletnej rezygnacji z konsumpcji alkoholu (do czego bardzo zachęcam – alkohol w żadnych ilościach nie jest „prozdrowotny”), to mam dla Ciebie 4 sposoby na uniknięcie kaca:

  1. Nie pij na pusty żołądek.

Pełny żołądek spowalnia tempo wchłaniania alkoholu do krwi, a co za tym idzie wątroba ma większą szansę nadążyć za jego konsumpcją. Spożycie posiłku może istotnie zmniejszyć stężenie alkoholu we krwi (przy czym prawdopodobnie najbardziej ogranicza go potrawa wysokobiałkowa) [2].

  1. Sięgaj po mniej kacogenne trunki.

Podczas gdy sam etanol jest głównym źródłem kaca, to różne kongenery (substancje spokrewnione) – m.in. metanol, czy aldehyd octowy, mają istotne znaczenie w zwiększaniu negatywnych efektów. Najbardziej zasobne w kongenery jest burbuon, czerwone wino, brandy, czy whisky. Mniej ma ich białe wino, czy gin, natomiast wódka nie ma ich praktycznie wcale [3]. Z piwem bywa bardzo różnie. Ogólnie twierdzenie by sięgać po trunki jasne jest przeważnie uzasadniona, są one zazwyczaj mniej zasobne w kongenery.

  1. Nawadniaj się, obficie.

Alkohol działa moczopędnie, dlatego następnego dnia zwykle jesteśmy odwodnieni. Chociaż odwodnienie nie jest jedyną przyczyną kaca, przyczynia się do wielu jego objawów, takich jak zwiększone pragnienie, zmęczenie, ból głowy i zawroty głowy. Dobrze sprawdzą się wody mineralne zawierające sód i magnez lub soki owocowe.

  1. Wyśpij się.

Sugeruje się, że zmniejszony czas snu wiąże się z bardziej dotkliwymi objawami kaca [4]. Niestety alkohol wpływa negatywnie na jakość snu, stąd zwiększenie jego ilości może działać zbawiennie w tej materii.

Jeżeli chodzi o suplementy diety lub konkretne substancje to dowody naukowe są bardzo ograniczone i mają niską wiarygodność. Istnieją prace, które potencjalnie mogłyby wskazywać na skuteczność m.in. soku z koreańskiej gruszki, czerwonego żeńszenia (Panax ginseng), czy wyciągu z Hovenia dulcis [5-7]. Niestety są to tylko pojedyncze badania, stąd ciężko wyciągać z tego konkretne i bezwzględnie skuteczne zalecenia.

Najlepszą radą jest oczywiście rezygnacja z konsumpcji alkoholu lub zwyczajne zachowanie zdrowego rozsądku 😉

 

  1. Penning R, Nuland M Van, Fliervoet LAL, Olivier B, Verster JC. The Pathology of Alcohol Hangover. Curr Drug Abuse Rev. 2010;3(2):68-75.
  2. Jones AW, Jönsson KA, Kechagias S. Effect of high-fat, high-protein, and high-carbohydrate meals on the pharmacokinetics of a small dose of ethanol. Br J Clin Pharmacol. 1997 Dec;44(6):521-6.
  3. Rohsenow DJ, Howland J. The Role of Beverage Congeners in Hangover and Other Residual Effects of Alcohol Intoxication: A Review. Curr Drug Abuse Rev. 2010;3:76-79.
  4. van Schrojenstein Lantman M, Mackus M, Roth T, Verster JC. Total sleep time, alcohol consumption, and the duration and severity of alcohol hangover. Nat Sci Sleep. 2017;9:181-186
  5. Lee HS, Isse T, Kawamoto T I in. Effect of Korean pear (Pyruspyrifolia cv. Shingo) juice on hangover severity following alcohol consumption. Food Chem Toxicol. 2013 Aug;58:101-6.
  6. Kim H, Kim YJ, Jeong HY I in. A standardized extract of the fruit of Hovenia dulcis alleviated alcohol-induced hangover in healthy subjects with heterozygous ALDH2: A randomized, controlled, crossover trial . J Ethnopharmacol. 2017 Sep 14;209:167-174.
  7. Lee MH, Kwak JH, Jeon G I in. Red ginseng relieves the effects of alcohol consumption and hangover symptoms in healthy men: a randomized crossover study. Food Funct. 2014 Mar;5(3):528-34.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Share This