PODCAST – ODC. 29

TŁUSZCZE – co warto wiedzieć? omega-3 i 6, nasycone, trans

Sprawdź gdzie jeszcze możesz przesłuchać odcinek:

Spotify

Korzystasz z aplikacji Spotify? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam dostępny.

Apple podcast

Używasz iPhone’a lub iPad’a? Znajdziesz tam aplikację Apple podcast. 

Google podcast

Jesteś użytkownikiem Androida? Darmowa aplikacja od Google’a świetnie się sprawdzi. 

Youtube

Jesteś zwolennikiem Youtube? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam publikowany.

Soundcloud

Chcesz pobrać podcast? Na platformie Soundcloud jest to możliwe.

Zagadnienia, które poruszam w podcaście:

  • Tłuszcze – definicja
  • Rola tłuszczów
  • Nazewnictwo kwasów tłuszczowych
  • Podział kwasów tłuszczowych
  • Nasycone kwasy tłuszczowe – wpływ na zdrowie oraz źródła
  • Średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe
  • Olej kokosowy a olej MCT
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe – wpływ na zdrowie oraz źródła

  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe – wpływ na zdrowie oraz źródła
  • Rodzina kwasów omega-6
  • Rodzina kwasów omega-3
  • Stosunek omega-3 do omega-6
  • Rekomendacje dotyczące spożycia
  • Izomery trans kwasów tłuszczowych – wpływ na zdrowie oraz źródła

Materiały, o których wspominam w podcaście:

Źródła, na których bazuję w podcaście:

  1. Jarosz M. Normy żywienia dla populacji Polski, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa, 2017.
    2. FAO/WHO, 2010. Fats and fatty acids in human nutrition. Report of an expert consultation. Rome.
    3. Grupa Robocza Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (ESC) i Europejskiego Towarzystwa Miażdżycowego (EAS) do spraw leczenia zaburzeń lipidowych. Wytyczne ESC/EAS dotyczące leczenia zaburzeń lipidowych w 2016 roku. Kardiologia Polska 2016; 74, 11: 1234–1318
    4. Li Y. i in. Saturated Fats Compared With Unsaturated Fats and Sources of Carbohydrates in Relation to Risk of Coronary Heart Disease: A Prospective Cohort Study. J Am Coll Cardiol. 2015 Oct 6;66(14):1538-1548.
    5. Mensink, RP. Effects of saturated fatty acids on serum lipids and lipoproteins: a systematic review and regression analysis. Geneva: World Health Organization; 2016.
    6. Adam O, Wolfram G, Zöllner N. Influence of dietary linoleic acid intake with different fat intakes on arachidonic acid concentrations in plasma and platelet lipids and eicosanoid biosynthesis in female volunteers. Ann Nutr Metab. 2003;47(1):31-6.
    7. Kapoor R, Huang YS. Gamma linolenicacid: anantiinflammatory omega-6 fattyacid. Curr Pharm Biotechnol. 2006 Dec;7(6):531-4
    8. Innes JK, Calder PC. Omega-6 fatty acids and inflammation. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2018 May;132:41-48
    9. Marklund M, Wu JHY, Imamura F I in. Biomarkers of Dietary Omega-6 Fatty Acids and Incident Cardiovascular Disease and Mortality: An Individual-Level Pooled Analysis of 30 Cohort Studies. 10.1161/CIRCULATIONAHA.118.038908
    10. Fritsche KL. The science of fatty acids and inflammation. Adv Nutr. 2015 May 15;6(3):293S-301S.
    11. Simopoulos AP. An Increase in the Omega-6/Omega-3 Fatty Acid Ratio Increases the Risk for Obesity. Nutrients. 2016 Mar 2;8(3):128. doi: 10.3390/nu8030128.
    12. Harris WS. The Omega-6:Omega-3 ratio: A critical appraisal and possible successor. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2018 May;132:34-40.

Chcesz się z nami skontaktować? Napisz!

3 + 10 =