PODCAST – ODC. 21

ŻELAZO – co warto wiedzieć? Zapotrzebowanie, niedobór, nadmiar, źródła

Sprawdź gdzie jeszcze możesz przesłuchać odcinek:

Spotify

Korzystasz z aplikacji Spotify? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam dostępny.

Apple podcast

Używasz iPhone’a lub iPad’a? Znajdziesz tam aplikację Apple podcast. 

Google podcast

Jesteś użytkownikiem Androida? Darmowa aplikacja od Google’a świetnie się sprawdzi. 

Youtube

Jesteś zwolennikiem Youtube? Podcast Dietetyka oparta na faktach jest tam publikowany.

Soundcloud

Chcesz pobrać podcast? Na platformie Soundcloud jest to możliwe.

Zagadnienia, które poruszam w podcaście:

  • Rola żelaza
  • Źródła żelaza
  • Odpowiednia podaż żelaza
  • Nadmiar i niedobór żelaza
  • Suplementacja żelazem
  • Alternatywne metody podaży żelaza (np. gwoździe w jabłku, żeliwne garnki)

Źródła, na których bazuję w podcaście:

  1. Jarosz M., Normy żywienia dla populacji Polski, IŻŻ, Warszawa, 2017.
  2. Szponar L. i in. Badania Indywidualnego Spożycia Żywności i Stanu Odżywienia w Gospodarstwach Domowych. IŻŻ 101, Warszawa, 2003.
  3. Petkus D.L. i in. The Unexplored Crossroads of the Female Athlete Triad and Iron Deficiency: A Narrative Review. Sports Med. 2017 Sep;47(9):1721-1737.
  4. Andrews NC. Iron metabolism: iron deficiency and iron overload. Annu Rev Genomics Hum Genet. 2000;1:75-98.
  5. Abbaspour N, Hurrell R, Kelishadi R. Review on iron and its importance for human health. J Res Med Sci. 2014 Feb;19(2):164-74.
  6. Johnson-Wimbley TD, Graham DY. Diagnosis and management of iron deficiency anemia in the 21st century. Therap Adv Gastroenterol. 2011 May;4(3):177-84.
  7. Brittin HC, Nossaman CE. Iron content of food cooked in iron utensils. J Am Diet Assoc. 1986 Jul;86(7):897-901.

    Chcesz się z nami skontaktować? Napisz!

    9 + 13 =